REMAK SA oświadczenie dotyczące ładu korporacyjnego

				RAPORT  BIEŻĄCY nr 20/2003

Zarząd REMAK S.A. stosownie do postanowień par.22a Regulaminu 
Giełdy przekazuje do wiadomości 
OŚWIADCZENIE dotyczące przestrzegania w Spółce zasad ładu 
korporacyjnego.

ZASADA
	     
TAK/ NIE 
   	              
KOMENTARZ   SPÓŁKI REMAK S.A.  
ZASADY OGÓLNE
I	
Cel spółki
Podstawowym celem działania władz spółki jest realizacja interesu 
spółki, rozumianego jako powiększanie wartości powierzonego jej 
przez akcjonariuszy majątku, z uwzględnieniem praw i interesów 
innych niż akcjonariusze podmiotów, zaangażowanych w 
funkcjonowanie spółki, w szczególności wierzycieli spółki oraz jej 
pracowników.
	   
Tak	

II	
Rządy większości i ochrona mniejszości
Spółka akcyjna jest przedsięwzięciem kapitałowym. Dlatego w spółce 
musi być uznawana zasada rządów większości kapitałowej i w związku 
z tym prymatu większości nad mniejszością. Akcjonariusz, który 
wniósł większy kapitał, ponosi też większe ryzyko gospodarcze. 
Jest więc uzasadnione, aby jego interesy były uwzględniane 
proporcjonalnie do wniesionego kapitału. Mniejszość musi mieć 
zapewnioną należytą ochronę jej praw, w granicach określonych 
przez prawo i dobre obyczaje. Wykonując swoje uprawnienia 
akcjonariusz większościowy powinien uwzględniać interesy 
mniejszości.

Tak	

III	Uczciwe intencje i nienadużywanie uprawnień
Wykonywanie praw i korzystanie z instytucji prawnych powinno 
opierać się na uczciwych intencjach (dobrej wierze) i nie może 
wykraczać poza cel i gospodarcze uzasadnienie, ze względu na które 
instytucje te zostały ustanowione. Nie należy podejmować działań, 
które wykraczając poza tak ustalone ramy stanowiłyby nadużycie 
prawa. Należy chronić mniejszość przed nadużywaniem uprawnień 
właścicielskich przez większość oraz chronić interesy większości 
przed nadużywaniem uprawnień przez mniejszość, zapewniając 
możliwie jak najszerszą ochronę słusznych interesów akcjonariuszy 
i innych uczestników obrotu. 	

Tak	
.
IV	Kontrola sądowa
Organy spółki i osoby prowadzące walne zgromadzenie nie mogą 
rozstrzygać kwestii, które powinny być przedmiotem orzeczeń 
sądowych. Nie dotyczy to działań, do których organy spółki i osoby 
prowadzące walne zgromadzenie są uprawnione  lub zobowiązane 
przepisami prawa.	

Tak	

V  Niezależność opinii zamawianych przez spółkę
Przy wyborze podmiotu mającego świadczyć usługi eksperckie, w tym 
w szczególności usługi biegłego rewidenta, usługi doradztwa 
finansowego i podatkowego oraz usługi prawnicze spółka powinna 
uwzględnić, czy istnieją okoliczności ograniczające niezależność 
tego podmiotu przy wykonywaniu powierzonych mu zadań.
	
Tak	

DOBRE PRAKTYKI WALNYCH ZGROMADZEŃ

1	Walne zgromadzenie powinno odbywać się w miejscu i czasie 
ułatwiającym jak najszerszemu kręgowi akcjonariuszy uczestnictwo w 
zgromadzeniu.
        Tak	
Walne zgromadzenia odbywają się w siedzibie Spółki, która mieści 
się w dużym  mieście  wojewódzkim.

2	Żądanie zwołania walnego zgromadzenia oraz umieszczenia 
określonych spraw w porządku jego obrad, zgłaszane przez 
uprawnione podmioty, powinno być uzasadnione. Projekty uchwał 
proponowanych do przyjęcia przez walne zgromadzenie oraz inne 
istotne materiały powinny być przedstawiane akcjonariuszom wraz z 
uzasadnieniem i opinią rady nadzorczej przed walnym zgromadzeniem, 
a czasie umożliwiającym zapoznanie się z nimi i dokonanie ich 
oceny.	
       Tak	
Zarząd przedstawia uzasadnienie zwołania walnego zgromadzenia i 
umieszczenia określonych spraw w porządku. W przypadku gdy żądanie 
 zwołania walnego zgromadzenia i umieszczenia w porządku 
określonych spraw  przez akcjonariusza lub akcjonariuszy  nie 
będzie zawierało  uzasadnienia,  to niezależnie od wykonania 
obowiązku zwołania  walnego zgromadzenia Zarząd zwróci się o takie 
uzasadnienie. Zgodnie z praktyką przyjętą w Spółce wszystkie 
istotne materiały na walne zgromadzenie przekazywane są 
akcjonariuszom 14 dni przed terminem jego zwołania.    

3	Walne zgromadzenie zwołane na wniosek akcjonariuszy powinno się 
odbyć w terminie wskazanym w żądaniu, a jeżeli dotrzymanie tego 
terminu napotyka na istotne przeszkody - w najbliższym terminie, 
umożliwiającym rozstrzygnięcie przez zgromadzenie spraw, 
wnoszonych pod jego obrady.	 
      Tak	
Zarząd dokłada starań, aby walne zgromadzenia zwoływane na wniosek 
akcjonariuszy odbywały się w terminach wskazanych w żądaniu, chyba 
że z przyczyn obiektywnych jest to niemożliwe - wtedy wyznaczany 
jest, w porozumieniu z żądającym zwołania,  inny  termin.

4	Odwołanie walnego zgromadzenia, w którego porządku obrad na 
wniosek uprawnionych podmiotów umieszczono określone sprawy lub 
które zwołane zostało na taki wniosek możliwe jest tylko za zgodą 
wnioskodawców. W innych przypadkach walne zgromadzenie może być 
odwołane, jeżeli jego odbycie napotyka na nadzwyczajne przeszkody 
(siła wyższa) lub jest oczywiście bezprzedmiotowe. Odwołanie 
następuje w taki sam sposób, jak zwołanie, zapewniając przy tym 
jak najmniejsze ujemne skutki dla spółki i dla akcjonariuszy, w 
każdym razie nie później niż na trzy tygodnie przed pierwotnie 
planowanym terminem. Zmiana terminu odbycia walnego zgromadzenia 
następuje w tym samym trybie, co jego odwołanie, choćby 
proponowany porządek obrad nie ulegał zmianie.	 
        Tak	
Spółka stosuje generalną zasadę  nieodwoływania lub zmiany już 
ogłoszonych terminów walnych zgromadzeń, chyba że zachodzą 
nadzwyczajne lub szczególnie uzasadnione okoliczności.
W ostatnim przypadku stosowane są odpowiednie procedury dotyczące 
zawiadamiania wszystkich zainteresowanych.

5	Uczestnictwo przedstawiciela akcjonariusza w walnym zgromadzeniu 
wymaga udokumentowania prawa do działania w jego imieniu w sposób 
należyty. Należy stosować domniemanie, iż dokument pisemny, 
potwierdzający prawo reprezentowania akcjonariusza na walnym 
zgromadzeniu jest zgodny z prawem i nie wymaga dodatkowych 
potwierdzeń, chyba że jego autentyczność lub ważność prima facie 
budzi wątpliwości zarządu spółki (przy wpisywaniu na listę 
obecności) lub przewodniczącego walnego zgromadzenia.	
       Tak	
Do uczestnictwa w walnym zgromadzeniu i wykonywania prawa głosu  
wymagane jest jedynie pełnomocnictwo (w formie pisemnej pod 
rygorem nieważności) udzielone przez osoby do tego uprawnione, 
zgodnie z wypisem z właściwego rejestru,  lub w przypadku osób 
fizycznych zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.Przy 
uzupełnianiu listy obecności na walnym zgromadzeniu Spółka 
dokonuje tylko kontroli ww. dokumentów. 

6	Walne zgromadzenie powinno mieć stabilny regulamin, określający 
szczegółowe zasady prowadzenia obrad i podejmowania uchwał. 
Regulamin powinien zawierać w szczególności postanowienia 
dotyczące wyborów, w tym wyboru rady nadzorczej w drodze 
głosowania oddzielnymi grupami. Regulamin nie powinien ulegać 
częstym zmianom; wskazane jest, aby zmiany wchodziły w życie 
począwszy od następnego walnego zgromadzenia.	
        Nie	
Na Walnym Zgromadzeniu w dniu  15 kwietnia 2003 r. przyjęto 
Regulamin Walnego Zgromadzenia (Uchwała Nr 5 Walnego Zgromadzenia 
z dnia 15 kwietnia 2003 r.). Regulamin ten nie zawiera  
postanowień dotyczących przeprowadzania wyborów, w tym wyboru rady 
nadzorczej,  w drodze głosowania oddzielnymi grupami. Struktura 
akcjonariatu czyni zbędnym taki zapis. 

7	Osoba otwierająca walne zgromadzenie powinna doprowadzić do 
niezwłocznego wyboru przewodniczącego, powstrzymując się od 
jakichkolwiek innych rozstrzygnięć merytorycznych lub formalnych.	 
                
        Tak
Aby zapewnić przestrzeganie tej zasady Zarząd Spółki każdorazowo 
informuje osobę otwierającą walne zgromadzenie, o jej  treści 
udostępniając jej tekst Dobrych praktyk w spółkach publicznych 
w 2002 roku.

8	Przewodniczący walnego zgromadzenia zapewnia sprawny przebieg 
obrad i poszanowanie praw i interesów wszystkich akcjonariuszy. 
Przewodniczący powinien przeciwdziałać w szczególności nadużywaniu 
uprawnień przez uczestników zgromadzenia i zapewniać respektowanie 
praw akcjonariuszy mniejszościowych. Przewodniczący nie powinien 
bez ważnych powodów składać rezygnacji ze swej funkcji, nie może 
też bez uzasadnionych przyczyn opóźniać podpisania protokołu 
walnego zgromadzenia.	
        Tak	
Aby zapewnić przestrzeganie tej zasady Zarząd Spółki każdorazowo 
informuje przewodniczącego walnego zgromadzenia, o jej  treści 
udostępniając mu tekst Dobrych praktyk w spółkach publicznych w 
2002 roku.
  
 
9	Na walnym zgromadzeniu powinni być obecni członkowie rady 
nadzorczej i zarządu. Biegły rewident powinien być obecny na 
zwyczajnym walnym zgromadzeniu oraz na nadzwyczajnym walnym 
zgromadzeniu, jeżeli przedmiotem obrad mają być sprawy finansowe 
spółki. 	
       Tak	
Stosownie do Regulaminu Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy  § 9 
ust.2  członkowie Rady i Zarządu  uczestniczą w walnym 
zgromadzeniu. 
Do umowy z podmiotem świadczącym usługi biegłego rewidenta 
wprowadzony jest zapis o obowiązku obecności biegłego rewidenta 
podczas obrad walnego zgromadzenia jeżeli przedmiotem tych obrad 
mają być sprawy finansowe Spółki. 

10	Członkowie rady nadzorczej i zarządu oraz biegły rewident 
spółki powinni, w granicach swych kompetencji i w zakresie 
niezbędnym dla rozstrzygnięcia spraw omawianych przez 
zgromadzenie, udzielać uczestnikom zgromadzenia wyjaśnień i 
informacji dotyczących spółki.
        Tak	
Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej oraz biegły rewident - jeśli 
zachodzi taka konieczność,  którzy są obecni na walnych 
zgromadzeniach, udzielają  uczestnikom  zgromadzenia wyjaśnień i  
informacji dotyczących Spółki w granicach swych kompetencji i w 
zakresie niezbędnym dla rozstrzygnięcia omawianych spraw.

11	Udzielanie przez zarząd odpowiedzi na pytania walnego 
zgromadzenia powinno być dokonywane przy uwzględnieniu faktu, że 
obowiązki informacyjne spółka publiczna wykonuje w sposób 
wynikający z przepisów prawa o publicznym obrocie papierami 
wartościowymi, a udzielanie szeregu informacji nie może być 
dokonywane w sposób inny niż wynikający z tych przepisów.	
        Tak	
Organy Spółki  nie ograniczają informacji,  o które zwraca się w 
szczególności walne zgromadzenie,  ale jednocześnie przestrzegają 
przepisów ustawy   Prawo o publicznym obrocie (...) oraz 
rozporządzenia dotyczącego  obowiązków informacyjnych . 

12	Krótkie przerwy w obradach, nie stanowiące odroczenia obrad, 
zarządzane przez przewodniczącego w uzasadnionych przypadkach, nie 
mogą mieć na celu utrudniania akcjonariuszom wykonywania ich praw. 	


        Tak	
Aby zapewnić przestrzeganie tej zasady Zarząd Spółki każdorazowo 
informuje przewodniczącego walnego zgromadzenia, o jej  treści 
udostępniając mu tekst Dobrych praktyk w spółkach publicznych w 
2002 roku.

13	Głosowania nad sprawami porządkowymi mogą dotyczyć tylko 
kwestii związanych z prowadzeniem obrad zgromadzenia. Nie poddaje 
się pod głosowanie w tym trybie uchwał, które mogą wpływać na 
wykonywanie przez akcjonariuszy ich praw.	
        Tak	
Zgodnie z zapisem zawartym w Regulaminie  Walnego Zgromadzenia 
głosowania nad sprawami porządkowymi(formalnymi)  dotyczą 
wyłącznie kwestii związanych z prowadzeniem obrad zgromadzenia.

14	Uchwala o zaniechaniu rozpatrywania sprawy umieszczonej w 
porządku obrad może zapaść jedynie w przypadku, gdy przemawiają za 
nią istotne i rzeczowe powody. Wniosek w takiej sprawie powinien 
zostać szczegółowo umotywowany. Walne zgromadzenie nie może podjąć 
uchwały o zdjęciu z porządku obrad bądź o zaniechaniu 
rozpatrywania sprawy, umieszczonej w porządku obrad na wniosek 
akcjonariuszy.	
        Tak	
Aby zapewnić przestrzeganie tej zasady Zarząd Spółki każdorazowo 
informuje przewodniczącego walnego zgromadzenia, o jej  treści 
udostępniając mu tekst Dobrych praktyk w spółkach publicznych w 
2002 roku.

15	Zgłaszającym sprzeciw wobec uchwały zapewnia się możliwość 
zwięzłego uzasadnienia sprzeciwu.	               
        Tak	
Zgodnie z dotychczasową praktyką każdy ze zgłaszających sprzeciw 
wobec uchwały  miał możliwość przedstawienia swoich argumentów i 
uzasadnienia sprzeciwu. Ponadto, zgodnie z Regulaminem Walnego 
Zgromadzenia przewodniczący powinien umożliwić każdemu 
akcjonariuszowi wypowiedzenie się w sprawach objętych porządkiem 
obrad.

16	Z uwagi na to, że Kodeks spółek handlowych nie przewiduje 
kontroli sądowej w przypadku niepodjęcia przez walne zgromadzenie 
uchwały, zarząd lub przewodniczący walnego zgromadzenia powinni w 
ten sposób formułować uchwały, aby każdy uprawniony, który nie 
zgadza się z meritum rozstrzygnięcia stanowiącym przedmiot 
uchwały, miał możliwość jej zaskarżenia.	
        Tak	
Przewodniczący walnego zgromadzenia ma za zadanie czuwać nad tym, 
aby uchwały były formułowane  w jasny i przejrzysty sposób. Zarząd 
Spółki zapewnia także możliwość skorzystania przez 
przewodniczącego z pomocy obsługi prawnej Spółki.

17	Na żądanie uczestnika walnego zgromadzenia przyjmuje się do 
protokołu jego pisemne oświadczenie	               
        Tak	
Zgodnie z praktyką do protokołu były przyjmowane  pisemne 
oświadczenia uczestników walnego zgromadzenia. Aby zapewnić 
przestrzeganie tej zasady Zarząd Spółki każdorazowo informuje 
notariusza, który będzie obsługiwał obrady walnego zgromadzenia, o 
jej  treści.

DOBRE PRAKTYKI RAD NADZORCZYCH

18	Rada nadzorcza corocznie przedkłada walnemu zgromadzeniu 
zwięzłą ocenę sytuacji spółki. Ocena ta powinna być zawarta w 
raporcie rocznym spółki, udostępnianym wszystkim akcjonariuszom w 
takim terminie, aby mogli się z raportem zapoznać przed zwyczajnym 
walnym zgromadzeniem.	                
        Nie    	
Zgodnie z Regulaminem Rady Nadzorczej Spółki Rada Nadzorcza 
corocznie podejmuje uchwałę w której zawarta jest własna ocena 
Rady na temat sytuacji spółki. Ocena ta będzie udostępniona 
wszystkim akcjonariuszom raportem bieżącym co najmniej na trzy 
tygodnie przed zwyczajnym walnym zgromadzeniem.

19	Członek rady nadzorczej powinien posiadać należyte 
wykształcenie, doświadczenie zawodowe oraz doświadczenie życiowe, 
reprezentować wysoki poziom moralny oraz być w stanie poświęcić 
niezbędną ilość czasu, pozwalającą mu w sposób właściwy wykonywać 
swoje funkcje w radzie nadzorczej. 	 Kandydatury członków rady 
nadzorczej powinny być zgłaszane i szczegółowo uzasadniane w 
sposób umożliwiający dokonanie świadomego wyboru.	
        Tak	
Kandydatury członków Rady zgłaszane walnemu zgromadzeniu są zawsze 
uzasadniane. Do przekazywanych materiałów  dołączany jest 
szczegółowy  życiorys kandydata. Zgłaszający kandydaturę dokonuje 
jej oceny merytorycznej i formalnej.
W sytuacji upływu kadencji członków Rady Nadzorczej  trzy tygodnie 
przed kodeksowym terminem (ogłoszenia) zwołania walnego 
zgromadzenia Zarząd zwraca się do znanych Spółce akcjonariuszy 
posiadających większe pakiety akcji o przedstawienie propozycji 
kandydatur na członków Rady Nadzorczej. 
   
20	1. a) Przynajmniej połowę członków rady nadzorczej powinni 
stanowić członkowie niezależni. Niezależni członkowie rady 
nadzorczej powinni być wolni od jakichkolwiek powiązań ze spółką i 
akcjonariuszami lub pracownikami, które to powiązania mogłyby 
istotnie wpłynąć na zdolność niezależnego członka do podejmowania 
bezstronnych decyzji;
b) Szczegółowe kryteria niezależności powinien określać statut 
spółki;
c) Bez zgody przynajmniej jednego niezależnego członka rady 
nadzorczej, nie powinny być  podejmowane uchwały w sprawach:
- świadczenia z jakiegokolwiek tytułu przez spółkę i jakiekolwiek 
podmioty    powiązane ze spółką na rzecz członków zarządu;
- wyrażenia zgody na zawarcie przez spółkę lub podmiot od niej 
zależny istotnej umowy z podmiotem powiązanym ze spółką, członkiem 
rady nadzorczej albo zarządu oraz z podmiotami z nimi powiązanymi;
- wyboru biegłego rewidenta dla przeprowadzenia badania 
sprawozdania finansowego spółki.

Zasada powyższa może zostać przez spółkę wdrożona w terminie innym 
niż pozostałe zasady zawarte w niniejszym zbiorze,  jednak  nie 
później niż do końca 2004 r.
         Nie
Spółka posiada akcjonariuszy, tworzących grupę kapitałową, której 
własnością jest  49,30% akcji 
i ponad połowę członków Rady Nadzorczej stanowią osoby desygnowane 
przez niego co w jego opinii  umożliwia właściwą  i efektywną 
realizację strategii Spółki i wystarczająco zabezpiecza interesy 
wszystkich grup akcjonariuszy oraz innych grup związanych z 
przedsiębiorstwem Spółki.
Spółka nie opracowała jeszcze definicji i szczegółowych kryteriów 
niezależności członka Rady Nadzorczej  

21	Członek rady nadzorczej powinien przede wszystkim mieć na 
względzie interes spółki.
        Tak	
Członkowie  Rady Nadzorczej podczas pełnienia  swojej funkcji mają 
 na względzie  interes Spółki.
W szczególności nadzorują realizację strategii i planów 
długookresowych. Zgodnie z komentarzem Spółki do zasady 23  są 
zobowiązani do informowania o zaistniałym konflikcie interesu  i 
wstrzymania się od głosu w  sprawie w której może  do takiego dojść.


 
22	Członkowie Rady Nadzorczej powinni podejmować odpowiednie 
działania aby otrzymywać od Zarządu regularne i wyczerpujące 
informacje  o wszystkich istotnych sprawach dotyczących 
działalności spółki oraz o ryzyku związanym z prowadzoną 
działalnością i sposobach zarządzania tym ryzykiem.	             
         Tak	
Na każdym posiedzeniu Rady Nadzorczej Zarząd zdaje relacje z 
wszelkich istotnych spraw dotyczących działalności Spółki. W 
sprawach niecierpiących zwłoki członkowie Rady Nadzorczej 
informowani są przez Zarząd w trybie obiegowym.Statut Spółki 
wskazuje   sprawy,  w  których decyzje Zarządu nie mogą być 
podjęte bez akceptacji Rady Nadzorczej.
W Spółce podejmowane są także stałe działania w kierunku 
wzmocnienia wewnętrznej kontroli. 

23	O zaistniałym konflikcie interesów członek rady nadzorczej 
powinien poinformować pozostałych członków rady i powstrzymać się 
od zabierania głosu w dyskusji oraz od głosowania nad przyjęciem 
uchwały w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów.	         
  
        Tak	
Członek Rady Nadzorczej zobowiązany jest do  informowania o 
zaistniałym konflikcie interesów pozostałych członków i jest 
zobowiązany do wstrzymania się od głosu podczas głosowania w danej 
sprawie.

24	Informacja o osobistych, faktycznych i organizacyjnych 
powiązaniach członka rady nadzorczej z określonym akcjonariuszem, 
a zwłaszcza z akcjonariuszem większościowym  powinna być dostępna 
publicznie. Spółka powinna dysponować procedurą uzyskiwania 
informacji od członków rady nadzorczej i ich upubliczniania.	
         Tak	
Spółka dysponuje procedurą uzyskiwania  od członków Rady 
Nadzorczej informacji o osobistych, faktycznych i organizacyjnych 
powiązaniach członka rady nadzorczej z określonym akcjonariuszem, 
a zwłaszcza z akcjonariuszem większościowym.Uzyskane w tym trybie 
informacje są publikowane
w raportach  Spółki.

25	Posiedzenia rady nadzorczej, z wyjątkiem spraw dotyczących 
bezpośrednio zarządu lub jego członków, w szczególności: 
odwołania, odpowiedzialności oraz ustalania wynagrodzenia, powinny 
być dostępne i jawne dla członków zarządu.	         
        Tak	
Członkowie Zarządu są zapraszani na posiedzenia Rady Nadzorczej.
.
26	Członek rady nadzorczej powinien umożliwić zarządowi 
przekazanie w sposób publiczny i we właściwym trybie informacji o 
zbyciu lub nabyciu akcji spółki lub też spółki wobec niej 
dominującej lub zależnej, jak również o transakcjach z takimi 
spółkami, o ile są one istotne dla jego sytuacji materialnej. 	    
     
        Tak	
Spółka dysponuje procedurą przyjętą przez Radę Nadzorczą  
uzyskiwania informacji od członków Rady Nadzorczej  o  zbyciu lub 
nabyciu przez członków Rady Nadzorczej  akcji Spółki bądź  też 
spółki wobec niej dominującej, a również o istotnych transakcjach  
 z takimi spółkami.
Uzyskane w tym trybie informacje przekazywane są w sposób publiczny.



27	Wynagrodzenie członków rady nadzorczej powinno być godziwe lecz 
nie powinno stanowić istotnej pozycji kosztów działalności spółki 
ani wpływać w poważny sposób na jej wynik finansowy. Wynagrodzenie 
to powinno pozostawać w rozsądnej relacji do wynagrodzenia 
członków zarządu. Łączna wysokość wynagrodzeń wszystkich członków 
rady nadzorczej powinna być ujawniana w raporcie rocznym.	         
       
        Nie	
Wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej nie stanowi znaczącej 
pozycji w kosztach funkcjonowania Spółki.Łączna wysokość 
wynagrodzeń wszystkich członków Rady  Nadzorczej  jest ujawniana w 
raporcie rocznym.
Członkowie Rady Nadzorczej reprezentujący akcjonariusza MOSTOSTAL 
WARSZAWA S.A. nie otrzymują wynagrodzenia ( na wniosek tego 
akcjonariusza). 

28	Rada nadzorcza powinna działać zgodnie ze swym regulaminem, 
który powinien być publicznie dostępny.	           
        Tak	
Spółka posiada Regulamin Rady Nadzorczej.

29	Porządek obrad rady nadzorczej nie powinien być zmieniany lub 
uzupełniany w trakcie posiedzenia, którego dotyczy. Wymogu 
powyższego nie stosuje się, gdy obecni są wszyscy członkowie rady 
nadzorczej i wyrażają oni zgodę na zmianę lub uzupełnienie 
porządku obrad, a także gdy podjęcie określonych działań przez 
radę nadzorczą jest konieczne dla uchronienia spółki przed szkodą 
jak również w przypadku uchwały, której przedmiotem jest ocena, 
czy istnieje konflikt interesów między członkiem rady nadzorczej a 
spółką.	
        Tak	
Porządek posiedzenia Rady Nadzorczej jest ustalany  na 10  dni  
przed planowaną  datą posiedzenia i akceptowany przez 
Przewodniczącego,  a następnie wraz z materiałami przekazywany 
członkom Rady, chyba że zachodzą nadzwyczajne okoliczności 
uzasadniające skrócenie tego terminu.
Porządek  posiedzenia  może być zmieniony lub uzupełniony w 
przypadku wszyscy członkowie Rady Nadzorczej gdy obecni są i 
wyrażają  na to zgodę.

30	Członek rady nadzorczej oddelegowany przez grupę akcjonariuszy 
do stałego pełnienia nadzoru powinien składać radzie nadzorczej 
szczegółowe sprawozdania z pełnionej funkcji. 	      
        Tak	
Członkowie Rady Nadzorczej oddelegowani przez grupę akcjonariuszy 
do stałego pełnienia nadzoru zobowiązani są do składania Radzie 
Nadzorczej szczegółowych, pisemnych sprawozdań z pełnionej funkcji 
na  posiedzeniu Rady Nadzorczej.  Członkowie
Rady zapoznali się z  treścią  Dobrych praktyk ...

31	Członek rady nadzorczej nie powinien rezygnować z pełnienia tej 
funkcji w trakcie kadencji, jeżeli mogłoby to uniemożliwić 
działanie rady, a w szczególności jeśli mogłoby to uniemożliwić 
terminowe podjęcie istotnej uchwały.	         
        Tak    	
Członkowie Rady Nadzorczej zapoznali się z treścią Dobrych praktyk 
... oraz pozytywnie zaopiniowali  oświadczenie  złożone przez 
Spółkę zgodnie z  § 22a ust. 2 Regulaminu Giełdy. 

DOBRE PRAKTYKI ZARZĄDÓW

32	Zarząd, kierując się interesem spółki, określa strategię oraz 
główne cele działania spółki i przedkłada je radzie nadzorczej, po 
czym jest odpowiedzialny za ich wdrożenie i realizację. Zarząd dba 
o przejrzystość i efektywność systemu zarządzania spółką oraz 
prowadzenie jej spraw zgodne z przepisami prawa i dobrą praktyką.	
         Tak	
Zarząd opracowuje strategię Spółki.Strategia  podlega akceptacji  
Rady  Nadzorczej.
Co najmniej raz w roku Rada Nadzorcza przeprowadza dyskusję na 
temat strategii i długookresowych planów Spółki i ocenia ich 
realizację.Zarząd jest odpowiedzialny za  wdrożenie strategii  i 
jej realizację.

33	Przy podejmowaniu decyzji w sprawach spółki członkowie zarządu 
powinni działać w granicach uzasadnionego ryzyka gospodarczego, 
tzn. po rozpatrzeniu wszystkich informacji, analiz i opinii, które 
w rozsądnej ocenie zarządu powinny być w danym przypadku wzięte 
pod uwagę ze wzglądu na interes spółki. Przy ustalaniu interesu 
spółki należy brać pod uwagę uzasadnione w długookresowej 
perspektywie interesy akcjonariuszy, wierzycieli, pracowników 
spółki oraz innych podmiotów i osób współpracujących ze spółką w 
zakresie jej działalności gospodarczej a także interesy 
społeczności lokalnych.	      
        Tak	
Zarząd Spółki wnikliwie analizuje podejmowane działania i decyzje. 
Członkowie Zarządu wypełniają swoje obowiązki ze  starannością i z 
 wykorzystaniem  najlepszej posiadanej wiedzy  oraz  doświadczenia 
życiowego. 

34	Przy dokonywaniu transakcji z akcjonariuszami oraz innymi 
osobami, których interesy wpływają na interes spółki, zarząd 
powinien działać ze szczególną starannością, aby transakcje były 
dokonywane na warunkach rynkowych	        
        Tak	
Podstawą określenia wartości transakcji z akcjonariuszami oraz 
innymi osobami, których interesy wpływają na interes Spółki,  jest 
cena rynkowa,  jeśli jest  znana, a gdy nie jest  znana,  
transakcje te zawierane są na warunkach ustalonych według 
kryteriów rynkowych.

35	Członek zarządu powinien zachowywać pełną lojalność wobec 
spółki i uchylać się od działań, które mogłyby prowadzić wyłącznie 
do realizacji własnych korzyści materialnych. W przypadku 
uzyskania informacji o możliwości dokonania inwestycji lub innej 
korzystnej transakcji dotyczącej przedmiotu działalności spółki, 
członek zarządu powinien przedstawić zarządowi bezzwłocznie taką 
informację w celu rozważenia możliwości jej wykorzystania przez 
spółkę. Wykorzystanie takiej informacji przez członka zarządu lub 
przekazanie jej osobie trzeciej może nastąpić tylko za zgodą 
zarządu i jedynie wówczas, gdy nie narusza to interesu spółki.	    
     
        Tak	
Członkowie Zarządu zapoznali się z treścią Dobrych praktyk ... 
oraz zobowiązali się do stosowania ich w zakresie, który  wynika z 
oświadczenia złożonego przez Spółkę zgodnie z  § 22a ust. 2 
Regulaminu Giełdy. 

36	Członek zarządu powinien traktować posiadane akcje spółki oraz 
spółek wobec niej dominujących i zależnych jako inwestycję 
długoterminową.
        Tak	
Członkowie Zarządu zapoznali się z treścią Dobrych praktyk ... 
oraz zobowiązali się do stosowania ich w zakresie, który  wynika z 
oświadczenia złożonego przez Spółkę zgodnie z  § 22a ust. 2 
Regulaminu Giełdy.

37	Członkowie zarządu powinni informować radę nadzorczą o każdym 
konflikcie interesów w związku z pełnioną funkcją lub o możliwości 
jego powstania.	
        Tak	
Członkowie Zarządu są zobowiązani do informowania Rady Nadzorczej 
o każdym konflikcie interesów w związku z pełnioną funkcją lub o 
możliwości jego powstania.

38	Wynagrodzenie członków zarządu powinno być ustalane na 
podstawie przejrzystych procedur i zasad, z uwzględnieniem jego 
charakteru motywacyjnego oraz zapewnienia efektywnego i płynnego 
zarządzania spółką. Wynagrodzenie powinno odpowiadać wielkości 
przedsiębiorstwa spółki, pozostawać w rozsądnym stosunku do 
wyników ekonomicznych, a także wiązać się z zakresem 
odpowiedzialności wynikającej z pełnionej funkcji, z 
uwzględnieniem poziomu wynagrodzenia członków zarządu w podobnych 
spółkach na porównywalnym rynku.	
       Tak	
Wynagrodzenie członków Zarządu składa się z części  stałej  oraz 
zmiennej dostosowanej i  uzależnionej  od  wyników finansowych 
Spółki.

39	Łączna wysokość wynagrodzeń wszystkich członków zarządu powinna 
być ujawniana w raporcie rocznym w podziale na poszczególne 
składniki wynagrodzenia. Jeżeli wysokość wynagrodzenia 
poszczególnych członków zarządu znacznie się od siebie różni, 
zaleca się opublikowanie stosownego wyjaśnienia.  
        Tak	
Łączna wysokość wynagrodzeń wszystkich członków Zarządu wraz ze 
stosownym komentarzem  jest ujawniana w raporcie rocznym.Różnice w 
wysokości tego wynagrodzenia nie są znaczne, a wynikają wyłącznie 
z pełnionej funkcji i związanego z nią zakresu obowiązków. 

40	Zarząd powinien ustalić zasady i tryb pracy oraz podziału 
kompetencji w regulaminie, który powinien być jawny i ogólnie 
dostępny.
        Tak	
Zasady i tryb pracy oraz podziału  kompetencji  członków Zarządu 
został zawarty  w Regulaminie Zarządu. 

     DOBRE PRAKTYKI W ZAKRESIE RELACJI Z OSOBAMI  I INSTYTUCJAMI 
ZEWNĘTRZNYMI

41	Podmiot, który ma pełnić funkcję biegłego rewidenta w spółce 
powinien być wybrany w taki sposób aby zapewniona była  
niezależność przy realizacji powierzonych mu zadań.	   
        Tak	
W Spółce obowiązuje procedura przetargowa.  Osoba, świadcząca 
usługi biegłego rewidenta  zobowiązana jest do  spełniania 
ustawowych kryteriów bezstronności i niezależności przed 
przystąpieniem do badania oraz po jego zakończeniu. Ponadto,  
podmiot świadczący  usługi biegłego rewidenta nie może  świadczyć 
jednocześnie na rzecz Spółki  innych usług.

42	Celem zapewnienia należytej niezależności opinii spółka powinna 
dokonywać zmiany biegłego rewidenta przynajmniej raz na pięć lat.	
        Tak	
Umowy z podmiotem świadczącym usługi biegłego rewidenta zawiera 
się na rok obrotowy. Zarząd Spółki zawierając kolejną umowę 
zobowiązany jest do przestrzegania tej zasady, przy czym za zmianę 
biegłego rewidenta uznaje się też zmianę osób badających księgi 
Spółki w imieniu podmiotu z którym zawarto umowę  .

43	Wybór biegłego rewidenta powinien być dokonywany przez radę 
nadzorczą lub walne zgromadzenie spółki po przedstawieniu 
rekomendacji przez radę nadzorczą. 	   
        Tak	
Wyboru podmiotu mającego świadczyć  usługi  biegłego rewidenta 
dokonuje Rada Nadzorcza Spółki. 

44	Rewidentem ds. spraw szczególnych nie może być podmiot pełniący 
funkcję biegłego rewidenta w spółce lub w podmiotach od niej 
zależnych.	    
        Tak	
Spółka przestrzega zasady aby rewidentem do spraw szczególnych nie 
była osoba będąca biegłym  rewidentem w Spółce . 

45	Nabywanie własnych akcji przez spółkę powinno być dokonane w 
taki sposób, aby żadna grupa akcjonariuszy nie była uprzywilejowana.


        Tak	
Spółka nie nabywała dotychczas własnych akcji, ale Zarząd 
deklaruje, iż w przypadku takiej transakcji dołoży wszelkich 
starań, aby żadna z grup  akcjonariuszy nie była uprzywilejowana.

46	Statut spółki, podstawowe regulacje wewnętrzne, informacje i 
dokumenty związane z walnymi zgromadzeniami,  a także sprawozdania 
finansowe powinny być dostępne w siedzibie spółki i na jej 
stronach internetowych.	                      
       Tak	
Statut Spółki, podstawowe regulacje wewnętrzne, informacje i 
dokumenty związane z walnymi zgromadzeniami,  a także sprawozdania 
finansowe są dostępne w siedzibie Spółki i na jej stronach 
internetowych.

47	Spółka powinna dysponować odpowiednimi procedurami i zasadami 
dotyczącymi kontaktów z mediami i prowadzenia polityki 
informacyjnej, zapewniającymi spójne i rzetelne informacje o 
spółce. Spółka powinna, w zakresie zgodnym z przepisami prawa i 
uwzględniającym jej interesy, udostępniać przedstawicielom mediów 
informacje na temat swojej bieżącej działalności, sytuacji 
gospodarczej przedsiębiorstwa, jak również umożliwić im obecność 
na walnych zgromadzeniach. 	
        Tak	
Spółka opracuje zasady prowadzenia polityki informacyjnej 
przyjętej przez Zarząd Spółki.
Stosując te zasady Zarząd Spółki  dołoży  starań  aby 
przedstawicielom mediów  były udostępniane rzetelne informacje na 
temat bieżącej działalności Spółki, sytuacji gospodarczej 
przedsiębiorstwa, 
z uwzględnieniem jednak, iż obowiązki informacyjne spółka 
publiczna wykonuje w sposób wynikający z przepisów prawa o 
publicznym obrocie papierami wartościowymi.  

48	Spółka powinna przekazać do publicznej wiadomości w raporcie 
rocznym oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego. W 
przypadku odstępstwa od stosowania tych zasad spółka powinna 
również w sposób publiczny uzasadnić ten fakt.	   
        Tak	
Spółka przestrzega przepisów dotyczących przestrzegania Dobrych 
praktyk(...)  obowiązujących na GPW i złożyła niniejsze 
oświadczenie.

kom emitent abs/zdz



			
Wczesniejsze komunikaty
Data Spółka Tytuł komunikatu Kurs * Zmiana *
2003-06-26 08:58 REMAK REMAK SA zawarcie znaczącej umowy 4,58 +1,53
2003-06-17 16:46 REMAK REMAK SA uzyskanie tytułu Juniora Eksportu 2003 4,58 +3,71
2003-06-17 16:36 REMAK REMAK SA zmiana terminu realizacji umowy 4,58 +3,71
2003-05-28 09:11 REMAK REMAK SA znaczące umowy z Rafako SA 4,52 +0,22
2003-05-06 09:53 REMAK REMAK SA ustanowienie prokurenta 4,40 +4,32
Późniejsze komunikaty
Data Spółka Tytuł komunikatu Kurs * Zmiana *
2018-03-22 14:13 REMAK RMK Wykaz akcjonariuszy na NWZA lista powyżej 5%. 11,20
2018-03-22 14:11 REMAK RMK Powołanie członka Rady Nadzorczej. 11,20
2018-03-22 14:10 REMAK RMK Uchwały podjęte przez ZWZA 11,20
2018-03-15 11:02 REMAK RMK umowa z SUMITOMO SHI FW Varkaus Finland 11,40 -1,75
2018-03-15 11:01 REMAK RMK list intencyjny ws. montażu systemu nawęglania 11,40 -1,75
Wydział Gazownictwa Wydział Gazownictwa

Firma REMAK-ENERGOMONTAŻ S.A. rozszerza swoją działalność w sektorze gazownictwa na rynku polskim. Spółka posiada wykwalifikowaną kadrę montażowo – spawalniczą z wieloletnim doświadczeniem.

Wydział Kogeneracji  Wydział Kogeneracji 

Wychodząc naprzeciw zmieniającym się wymaganiom w zakresie wytwarzania energii oraz rosnącym potrzebom rynku, spółka REMAK-ENERGOMONTAŻ uruchomiła Wydział Kogeneracji. 

Wydział Kotłowy  Wydział Kotłowy 

Montaże, modernizacje i remonty kotłów parowych i wodnych wszystkich typów są główną dziedziną działalności naszego przedsiębiorstwa.

Wydział Rurociągów Wydział Rurociągów

Wydział Rurociągów specjalizuje się w kompleksowych usługach związanych z montażem, remontami, serwisem oraz modernizacją rurociągów i armatury.

Wydział Konstrukcyjny Wydział Konstrukcyjny

Wydział Konstrukcyjny kompleksowo realizuje nietypowe zadania inwestycyjne, wymagające opracowania projektów lub wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, jako główny wykonawca lub w formule konsorcjów.

Wydział Maszyn Wirnikowych Wydział Maszyn Wirnikowych

Wydział Maszyn Wirnikowych świadczy swoje usługi zarówno na terenie całego kraju, jak i za granicą.

Wydział Generalnego Wykonawstwa Wydział Generalnego Wykonawstwa

REMAK-ENERGOMONTAŻ S.A. jest w stanie wybudować i wyremontować wszystkie obiekty bloku energetycznego począwszy od turbiny, kotła, elektrofiltru, instalacji odazotowania, odsiarczania, a na kominie kończąc.

Wydział Obróbki Cieplnej Wydział Obróbki Cieplnej

REMAK-ENERGOMONTAŻ S.A. oferuje swoje zasoby, wiedzę i doświadczenie klientom z sektora przemysłu energetycznego, petrochemicznego, budowlanego i nie tylko.

Wydział Eksportu Wydział Eksportu

Firma REMAK-ENERGOMONTAZ S.A. posiada bogate doświadczenie w realizacji projektów nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Dzięki profesjonalnej kadrze pracowników spółka może się podjąć realizacji praktycznie każdego zadania dla przemysłu.

Wydział Rozruchów Instalacji i Obsługi Gwarancyjnej Wydział Rozruchów Instalacji i Obsługi Gwarancyjnej

Wydział Rozruchów Instalacji i Obsługi Gwarancyjnej realizuje szeroko pojęte prace związane z uruchomieniami i optymalizacją instalacji przemysłowych.

Wydział Hydraulicznych Systemów Podnoszenia Pionowego i Transportu Wydział Hydraulicznych Systemów Podnoszenia Pionowego i Transportu

REMAK-ENERGOMONTAŻ S.A. jako jedyna firma w Polsce w pełni opanowała technologię siłowników hydraulicznych do montażu części ciśnieniowej kotłów na parametry nadkrytyczne.

Laboratorium Badań Niszczących i Nieniszczących Laboratorium Badań Niszczących i Nieniszczących

Możemy pochwalić się bardzo bogatym zapleczem technicznym i sprzętowym, a także wysoko wykwalifikowaną kadrą w zakresie spawalnictwa i kontroli jakości.